lezing Jay Marino

“Schoolleiders helpen je door het moeras van verandering”

Jay Marino is een Amerikaanse onderwijsdeskundige die hier vandaag twee workshops gaat geven, maar ons plenair al lekker maakt met een paar minuten over Continious Improvement. Daarbij draait het allemaal om gedeeld leiderschap. Niet alleen de schoolleiding bepaalt wat er in de school gebeurt, ook docenten en studenten krijgen een actieve rol in hoe hun school functioneert, en waar men met zijn allen naartoe wil. Dat vraagt om verandering, en dat is niet altijd makkelijk. “Het veranderproces is op te delen in vier fases: shock, depressie, acceptatie en transformatie. Het is de taak van de schoolleider om de school door dit moeras te begeleiden.”

Maar alles is gericht op die ene vraag: Hoe willen we dat onze scholieren uiteindelijk de school verlaten? Dat is dus bij Continous Improvement de verantwoordelijkheid van iedereen binnen de school. En volgens Marino kan niemand aan deze nieuwe ontwikkeling ontsnappen. “De vraag is alleen: hoe omarm jij deze nieuwe manier van werken?” 

 

Nynke de Jong
Voeg toe aan selectie