Werksessie 1

Doe het gewoon!

Veertien werkgroepsessies zijn er maar liefst, met allemaal interessante onderwerpen over maatwerk, leerklimaat en werkomgeving. Dat is best lastig kiezen. Verslaggever Nynke Sietsma schuift heel eventjes aan bij de werkgroepsessies 'Werken aan succesvolle doorstroom naar het vervolgonderwijs' en 'Gepersonaliseerd leren met ICT'.

"Je wilt leerlingen kennen en ze volgen in hun schoolloopbaan. Er zijn verscheidene methodes hoe we dat kunnen doen", vertelt Mike Jolink van de VO-raad. Tijdens deze werkgroepsessie zitten we met z'n twaalven in de rode Werkwagen. Margot Oomens, onderzoekster, neemt het woord. Ze vraagt aan de deelnemers of ze bekend zijn met een cyclische manier van werken. Er wordt geknikt.

Wiskunde D

Op de vraag of hun scholen ook gebruik maken van doorstroominformatie wordt iets minder instemmend gereageerd. 'Waar denken jullie dan aan?', vraagt Oomens. 'Wanneer een leerling een school verlaat', antwoord iemand. 'Of informatie over de doorstroom naar het vervolgonderwijs.' Iemand anders vertelt: "We krijgen wel een terugkoppeling. Het grote voordeel daarvan is dat we kunnen proeven hoe voorbereid onze leerlingen zijn op het vervolgonderwijs. Wij geven bijvoorbeeld Wiskunde D aan leerlingen die Informatica willen studeren. We hoorden later - via een Facebookgroep - dat de leerlingen die op het vervolgonderwijs er veel aan hebben gehad. Zo'n terugkoppeling is heel erg prettig."  

Postwagon

Ik zou nog wel wat langer willen blijven - maar om te kijken wat voor interessants hier nog meer op deze dag wordt besproken - loop ik naar het volgende rijtuig.

Bij de werkgroepsessie 'Gepersonaliseerd leren met ICT' is het dringen geblazen. De Postwagon zit helemaal afgeladen en mensen staan buiten. Jennifer de Laet heeft net een vlammend betoog gehouden over waarom zij docenten graag wil leren met een iPad te werken. En dat ze daar engelengeduld bij heeft. Als ik binnenstap, is Kees Verhoog van het Hondsrug College aan de beurt. Zijn verhaal is al net zo bevlogen. "Bij ons hebben 2100 leerlingen en 200 docenten een iPad. In klas 1, 2 en 3 hebben we geen boeken meer. Niet uit besparing maar omdat we duidelijk willen zijn. Duidelijke keuzes maken, is heel belangrijk."

Doe het!

"Verder is het belangrijk om gewoon te beginnen", gaat Versteeg verder. "Doe het gewoon. Ga niet tien werkgroepjes instellen totdat niemand er tevreden over is." Er wordt gelachen. "Sluit je niet aan bij de 'ja-maren', maar bij de 'ja-ennen'." Geknik. "En", zegt Versteeg, "maak projecten niet afhankelijk van één persoon. Want wat als diegene ziek wordt of naar een andere school gaat. En vergeet ook vooral de ouders niet te informeren. Zij hebben alleen een referentiekader van hoe zij zelf onderwijs hebben gehad. O ja, vergeet niet om goede wifi te regelen en wees vooral niet bang om te delen." Versteeg eindigt zijn betoog met de opmerking dat hij heel trots is op leraren die los zijn gekomen van procedures en gewoon durven. "Er is een cultuur van innovatief denken ontstaan. Daar ben ik echt trots op."

 

Nynke Sietsma
Voeg toe aan selectie