Workshop

Een Helder verhaal

Steunpunt Passend Onderwijs VO (2)
Dan neemt Ingrid van Eijndhoven van Pleinschool Helder uit Eindhoven het woord. Dat is een school voor kinderen met autisme, begonnen als vso, maar nu ‘regulier’ vo dat passend onderwijs geeft. Ze houdt een inspirerend verhaal over de lef die nodig is om –letterlijk– van ‘niets’ ‘iets’ te maken.

Leerlingen met autisme
“We zijn begonnen in een leeg lokaal. Met negen dossiers. Zes leerlingen waar iets mee moest gebeuren. Ik stak mijn hand op. Ik wil deze uitdaging wel aan, zei ik, ik wil dat wel gaan doen.” Van Eijndhoven vertelt over die eerste stapjes. “Er moet een naam komen. Docenten, een rooster, inhoud... en dan komen er aanmeldingen. Het klinkt heel eenvoudig, les geven aan 9 leerlingen met autisme. Maar ik kan u vertellen dat het lastiger is dan een klas van 25.”

Met passie kun je mensen meekrijgen

Passie
Van Eijndhoven heeft in de tien jaar dat Pleinschool Helder nu draait veel geleerd. “Je moet vertrouwen dat het lukt om van niets naar iets te komen. En je moet zorgen dat de middelen nooit leidend zijn in het proces. Een ‘pilot’ houdt in dat het tijdelijk is, ook in de financiering, terwijl ik het uitgangspunt had iets blijvends neer te zetten.” Een ander belangrijk inzicht van Van Eijndhoven: “Mijn passie voor het bijzondere van deze leerlingen zorgt dat je mensen mee kunt krijgen in je plannen. Dat is essentieel.”

Cijfers
De Inspectie worstelt met scholen als Pleinschool Helder. “Wat zijn jullie nou? Vso? Vo? Passend onderwijs?” Van Eijndhoven probeert in contacten met ambtenaren en ouders vooral het verhaal áchter de cijfers te vertellen. Want cijfers, die vertellen niet het hele verhaal. “We halen bijvoorbeeld een slagingspercentage van 100 procent. Geweldig, niet? Maar ja, als één leerling niet slaagt, zakt het percentage meteen naar 66,6 procent. Zo zie je maar.”

Ruimte nemen
Lef om iets nieuws op te zetten betekent soms ook het lef om de regeltjes naar de eigen hand te zetten. “We gaan er creatief mee om”, zegt Van Eijndhoven. Inmiddels heeft de school bestaansrecht verworven. “We zijn misschien klein, maar we doen er toe”, zegt Van Eijndhoven. “Er zijn veel meer Helders nodig. Daar moet meer ruimte voor komen. Ruimte die je soms ook gewoon moet nemen!”

Voeg toe aan selectie