Opening

Het onderwijs bruist

De grote zaal stroomt vol. Alleen voorin zijn nog een paar plaatsjes onbezet. Het publiek kijkt verwachtingsvol naar het podium. De conferentie VO2020 Werkt! kan beginnen.

"Hartelijk welkom allemaal", zegt dagvoorzitter Muriëlle Springer. "Deze dag is bedoeld om kennis te delen. Want er gebeurt veel op scholen. Er wordt zoveel expertise en kennis gedeeld." Ze geeft na een korte introductie het woord aan VO-raad voorzitter Paul Rosenmöller. "Fantastisch dat u met honderden tegelijk naar de Rijtuigenloods bent gekomen en wilt leren. Want daar zijn we hier vandaag voor, om iets te leren. Ik was van de week op een school in Zutphen en daar sprak ik Hein. Hij zat in 6 VWO. Hij zei: 'Ik zal niet in dezelfde auto gaan rijden als mijn vrienden, niet hetzelfde werk gaan doen, ik zal andere keuzes maken. Waarom hebben we dan met z'n allen hetzelfde onderwijs?' Daar gaat het hier vandaag ook om. Maatwerk. Het is een woord dat al heel vaak is genoemd, maar daar het gaat het wel over." Er wordt instemmend geknikt in de zaal.

"Ik was ook op een inspiratiedag van een onderwijsgroep in Haarlem. Wat ik daar zag is dat 80 procent van de leraren en onderwijskundigen, tijdens die dag gewoon met onderwijsontwikkeling aan de slag wil en na wil denken over hoe we het onderwijs beter kunnen maken. Wat ik daar in Haarlem weer besefte is dat we zoveel van het basisonderwijs kunnen leren. Daar begint het differentiëren en het kijken naar talenten. De leraren in die onderwijsgroep in Haarlem waren leergierig, dat was zo mooi om te zien. Dat jullie met zovelen zijn gekomen, zegt met dat jullie ook leergierig zijn. En dat is fantastisch."

Spelletje

"Veel scholen zijn bezig met een ambitieus leerklimaat, met de professionalisering van docenten, met maatwerk, dat is mooi. Maar laten we niet vergeten deze kennis en expertise te delen. Want veel mensen zijn bezig met deze dingen, terwijl op de school om de hoek de resultaten al zijn behaald. Laten we deze resultaten, kennis en ontwikkelingen met elkaar delen. Dat is wat we vandaag gaan doen."

Twee leerlingen van het Vathorst College, dat veel bezig is met innovatie, betreden het podium. Marleen zit in 6 VWO en Jeroen in 4VMBO-t. Op de vraag van Rosenmöller wat ze bijzonder vinden aan hun school, antwoorden beiden dat ze de zelfstandigheid en de begeleiding daarin erg waarderen. "Het kan ook een valkuil zijn", zegt Jeroen. Hij vertelt dat hij in het eerste jaar iets te vrijblijvend omging met zijn laptop en alleen maar spelletjes deed. "Toen leek het erop dat ik mijn jaar niet ging halen. Ze hebben me toen heel goed begeleid."

Tijd voor een spelletje met het publiek. Paul Rosenmöller, grappend. "Een soort variant op Petje op, Petje af. We wijken iets af van het format. We gaan wel allemaal staan. Ik ga jullie een aantal vragen stellen. Als u denkt dat het antwoord juist is, houdt u een groen papiertje omhoog, bij het onjuiste antwoord het rode papiertje. Aan het eind blijft er een iemand over. Die wint. Bij de derde vraag: hoeveel procent van de scholen heeft inmiddels een LOB-visie op papier staan (antwoord: 90% van de scholen), blijft er maar een handjevol over. Bij de laatste vraag: hoeveel zomerscholen hebben deze zomervakantie plaatsgevonden is het antwoord 124. Een mevrouw geeft als antwoord 150. Ze zit er als dichtste bij en wint. Ze ontvangt een cadeautje van dagvoorzitter Muriëlle.

Tijd voor de activation talk van Jef Staes.

Nynke Sietsma
Voeg toe aan selectie