Hoe vaak luistert u naar een leerling?

Een leraar en een leerling delen hun dromen
Een heuse TED-talk tijdens deze elfde editie van het VO-congres: door leraar én leerling Robbert-Jan Poortvliet en Frederiek Weststrate van het Calvijn College uit Krabbedijke. Zij delen hun dromen.

Frederiek Weststrate is 14 jaar en zit in de tweede klas van het vmbo. "Ik heb een droom", opent ze haar TED-talk. "Ik wil hierna havo gaan doen en dan psychologie studeren. Hoe gaat u mij daar bij helpen meneer Poortvliet?" De zaal lacht. 

Poortvliet is docent geschiedenis en was de mentor van Frederiek. "Ik sta hier omdat ik een visie op onderwijs heb", zegt hij. "Wie ben je, wat kun je en wat wil je? Dat zijn de drie vragen die ik belangrijk vind. Hoe vaak luistert u naar een leering?"

Leren denken
Hij stelt vast dat nog te vaak niet de leerling, maar de school centraal staat. "Mijn onderwijs droom is dat in 2023 iedereen op zijn of haar niveau leert, dat laagopgeleide leerlingen niet meer bestaan. We werken met formatieve toetsen, niet meer met cijfers. Er is alleen huiswerk dat direct aangrijpt op de les.” 

“Docenten leren leerlingen denken en leren is doelgericht. Iedere leerling kiest een weg die bij hem of haar past, zo worden ze creatieve denkers. Van tien tot twee is er een vast rooster met kernvakken, de rest van de dag krijgen leerlingen hun eigen programma, passend bij hun talent of droom." 

We hebben leiderschap van docenten nodig

Stop de afrekencultuur
"Het is 2023, ik ben 18 jaar en ik heb een klein beetje van dit verhaal meegemaakt. Wat heeft u daaraan gedaan?", vraagt Frederiek aan haar leraar. 

Poortvliet: "Ik voel me verantwoordelijk voor deze leerling en haar droom. Dat vraagt om actie. Ik wil de afrekencultuur stoppen. Ook dit jaar doen er bij ons op school leerlingen uit vmbo 3 al examen in Frans en Engels. We zijn op weg. We hebben leiderschap van docenten nodig. Waarom werken we niet vaker met zaken die bewezen zijn? U en ik kunnen een cruciale rol spelen in de verandering van het onderwijs. Door leerlingen in de ogen te kijken en hen te vragen: wie ben je, wat wil je en wat kun je?" 

Mirjam Streefkerk
Voeg toe aan selectie