Lezing

Observeren met je oren

Wat kan het instinct van de leeuw ons leren over leiderschap? Tijdens de lezing van Niel Steinmann kijken we naar de mens in het dier, en andersom.

“Het is gevaarlijker om te spreken voor mensen dan voor leeuwen", grapt Steinmann als hij het podium oploopt. De arbeids- en organisatiepsycholoog deed twintig jaar lang onderzoek naar het gedrag van leeuwen in Afrika en laat een foto zien van een welpje dat hij grootbracht. “A wonderfull opportunity.” Volgens eigen zeggen ontwikkelde hij een hechte relatie met het welpje: “Zodra ik hem riep, beantwoordde hij mijn roep met een grom. Ik kon mijn armen om hem heen slaan. En net als alle andere leeuwen had hij een geheel eigen persoonlijkheid.”

Veertig leeuwen heeft Steinmann opgevoed. “Ze kunnen zichzelf niet opvoeden. En net zoals je kinderen wilt opvoeden tot grote mensen, heb je daarvoor genoeg volwassenen nodig. Dat geldt net zo goed voor leeuwen: ‘It requiers a lion to raise lions.’” Volgens hem zijn de meest succesvolle groepen leeuwen degene die goed samenwerken. “Ze zullen geen kind verwaarlozen", zegt Steinmann, “want iedereen is nodig en telt mee. Niet alleen de beste. Bovendien zijn ze heel gefocust. Ze laten zich niet snel afleiden.”

Talentmagneet
Volgens Steinmann bestaan er twee soorten leiders: Diminishers of de Multipliers. Het eerste type leider vermorzelt ideeën en innovatie, en gelooft dat de ander niet zonder hem kan. Maar de Multiplier stimuléért juist het denken en het probleemoplossend vermogen. Het is een talentmagneet. En juist bij leeuwen zien we de leiderschapskwaliteiten van de multipliers terug.

Steinmann toont een filmpje van een leeuwin die een prooi naar haar welpjes brengt. Maar in plaats van direct het stuk weg te geven zodat de sterksten ermee vandoor gaan, houdt ze hem in haar bek. Op die manier krijgen de zwakkere welpjes ook de kans om een hap van de prooi te nemen, te leren hoe ze een stuk vlees te pakken moeten krijgen. “Ze geeft precies het goede voorbeeld om een nieuwe generatie van leiders op te voeden", zegt Steinmann.

Social Killers
Bij mensen draait onderwijs volgens Steinmann om de cruciale mentorgesprekken. “Je leert niet het meeste in de klas, maar het meest van gesprekken met anderen", zegt Steinmann. “Het gaat om je relaties tot andere mensen, tot je netwerk en verbondenheid in de wereld.” Die samenwerking ziet hij vanzelfsprekend terug bij de leeuwen, het zijn social killers. Ze opereren als een team.

Maar als de leeuwen hem iets hebben geleerd is het “observeren met je oren”, zoals hij dat noemt. “We leven in een tijd waarin we zo bezig zijn, we communiceren de hele tijd door. Maar leg je oor soms te luisteren en denk na over wat iemand zegt. Durf te observeren en te focussen op wat iemand vertelt.” Volgens Steinmann valt daarin nog een wereld te winnen.

Renske Jonkman
Voeg toe aan selectie