Debat

Prullenbakken op het schoolplein

‘Leerlingen hebben niet per se de beste ideeën’
De Stichting Discussiëren Kun Je Leren verzorgt als afsluiting van de ochtend een debat met de zaal én op het podium met brugklassers. "Ze moeten je idee niet in een of ander vaag dossiertje stoppen."

De eerste stelling die aan de zaal wordt voorgelegd is: ‘goede schoolleiders hebben veel autoriteit en gezag’. Slechts twee mensen zijn het eens met de stelling en gaan staan. "Ik denk dat je als schoolleider gezag moet uitstralen, net als een leraar, omdat leerlingen gezag nodig hebben om tot actie over te gaan", licht een van de twee toe. 

Bij de volgende stelling gaat vrijwel iedereen staan: ‘goede schoolleiders betrekken anderen structureel bij besluitvorming’. "Hoe kun je hier nou op tegen zijn", zegt een schoolleider. "Je bestaat bij de gratie van het overleg met anderen. Als dat er niet is, heb je geen verhaal." Dat het werkt, laat haar school zien: het beleidsplan is voortgekomen uit een groot gesprek tussen leerlingen, leraren, ouders en schoolleiders. 

Albert Heijn in school
Dan is het tijd voor acht leerlingen van het Hyperion en het Lumion uit Amsterdam. Zij gaan op het podium acht minuten met elkaar in debat. Met de stelling dat goede schoolleiders moeten luisteren naar wat leerlingen, willen zijn ze het allemaal eens. "Het is belangrijk dat leerlingen betrokken worden bij plannen, want leerlingen kijken vanuit een andere hoek", zegt een leerling, die desgevraagd voor zijn schoolleider alvast een ideetje heeft. "Misschien prullenbakken op het schoolplein?" 

Een andere leerling is realistisch en krijgt daarmee de lachers op zijn hand. Er moet zeker geluisterd worden naar de ideeën van leerlingen, maar "die ideeën hoeven niet per se uitgevoerd te worden, want sommige leerlingen hebben niet altijd de beste ideeën." En een ander: "Het ligt er inderdaad wel aan wat die ideeën zijn. Bijvoorbeeld, een Albert Heijn in een schoolgebouw: ik snap wel dat dat niet gebeurt." 

Vaag dossiertje
Voelen de leerlingen zich een beetje gehoord? "Ja, ik kan zo naar een docent of de directeur gaan", zegt een jongen. Dat laatste heeft hij ook al eens gedaan. "Ik heb toen een afspraak met hem gemaakt want ik vond dat er veel leerlingen met het woord kanker schelden en wilde daar iets aan doen."

Belangrijk is wel dat je als leerling weet dat er iets met je idee gebeurt. "Ze moeten het niet in een of ander vaag dossiertje stoppen", zegt iemand. Op Hyperion gaat het al behoorlijk goed, vertelt een jongen. "Wij krijgen een nieuw schoolgebouw en op een muur in onze aula kunnen we onze ideeën schrijven voor het nieuwe schoolgebouw." 

Voeg toe aan selectie