Sfeerverslag Werksessies

Stil

Het is zowaar stil in de Rijtuigenloods. Alleen de dames en heren van de koffie en de drankjes lopen druk heen en weer. Een enkel groepje van de VO-raad overlegt op de plek waar het net een kakofonie was van lunchende mensen. Maar verder zitten vrijwel alle deelnemers van deze dag in een rijtuig, een wachtkamer of cabine voor een werkgroepsessie.

Zoals Hans van Willegen in de Postwagon, die het over moraliteit heeft. Zo'n vijftien mensen luisteren aandachtig naar zijn workshop 'Soms is amoreel handelen moreel verantwoord'. "Ook voor schoolleiders gelden uiteraard normen en waarden”, zegt hij. “Ook hij moet regelmatig zijn innerlijke kompas toetsen en zich bewust zijn van z'n voorbeeldfunctie en af en toe even reflecteren." Er wordt geknikt. Het wordt een interactief lesje.

Van Willegen legt een aantal dilemma's voor over moraliteit waar flink over wordt gediscussieerd. "Stel, na een feestje van een vriend veroorzaakt hij een aanrijding. Er is niemand gewond, er is alleen wat schade. Kies je dan voor de vriendschap of voor de regels?" De meesten antwoorden dat ze voor de regels zouden kiezen. "Omdat de vriendschap dat zou moeten kunnen hebben." Iemand anders zegt: "Ik zou ook voor de waarheid kiezen omdat ik trouw wil blijven aan mezelf." Van Willegen haakt in: "Precies. Je kiest wat aansluit op je eigen moraliteit."

Privacy

Ook de plenaire zaal is uitgestorven. Door de glazen deuren van de wachtkamers zijn groepjes mensen te zien die aandachtig luisteren. Zoals in Wachtkamer 6. Hier komt een heel ander onderwerp aan de orde. Privacy. "Het is geen onderwerp waar schoolbestuurders dagelijks mee te maken hebben. Of waar scholen specialisten in hebben rondlopen", zegt jurist Job Vos van Kennisnet. Op de universiteiten is dat vaak wel het geval, maar op basisscholen, waar de directeur soms ook lesgeeft en roosters maakt en mensen moet aannemen, heeft het niet altijd prioriteit." Vos vervolgt zijn workshop met een snelcursus privacy, in tien stappen.

Karrenspoor

Bij de Houtwagen middenin de loods staan kleine groepjes mensen om sta-tafels gedrapeerd. In de wagen zelf is hard gewerkt, dat kun je wel zien. Er hangen vier grote vellen papier waar van alles is opgeschreven en op de tafels in het rijtuig liggen foto's kris kras door elkaar. Er is hier zo hard gewerkt dat het te warm is geworden in het rijtuig, daarom staat iedereen buiten de wagen driftig te overleggen. Aan de hand van foto's mogen de groepjes bepalen wat voor bedrijfscultuur er heerst in hun school. En waar het naartoe moet. Er wordt enthousiast overlegd. "Op onze school willen we graag van weerstand naar meedenken." Iemand anders zegt: "Wij willen graag van chaos naar structuur". En: "Wij willen van losse stukjes naar duidelijke lijnen." Hoe kan het toch dat het zo moeilijk is om dit te veranderen?
"Het is het karrenspoor", zegt iemand. "Misschien is het beter te vergelijken met tennis. Als je dan je slag moet veranderen, kost dat best even wat moeite. Want als het dan wat minder gaat, volg je snel weer je oude slag." Maar toch is verandering mogelijk, wordt er besloten. En ook bedrijfsculturen kunnen veranderen. En dus ook schoolstructuren. Een hoopvol besluit.

Er is hard gewerkt vandaag. Er is veel gediscussieerd, geluisterd en kennis gedeeld. De Rijtuigenloods vult zich weer met stemmen. De werkgroepsessies zijn voorbij. Het is tijd, bijna tijd voor de borrel. Maar niet voordat we naar een muzikaal intermezzo gaan luisteren.

Nynke Sietsma
Voeg toe aan selectie